Христо Ботев , “До моето първо либе”
(анализ)
Поетичното творчество на Христо Ботев не е голямо по обем,но с богатството на образите,със силата на чувството и с дълбочината на мисълта си,то остава ненадминато в нашата литература.Поезията на Христо Ботев е пропита със силна любов към народа и със страшна омраза към народните врагове.Ботевите стихотворения са плод на необикновена поетическа надареност,на могъщо въображение и на силен усет за красота.Отличават се с класическото съвършенство на формата.В тях личи плодоносното влияние на народната песен.
Стихотворението “До моето първо либе” е една от най-значимите и лични,интимни равносметки на поета-революционер.Тази творба “завършва” ранната лирика на Ботев като творчески възможности и идейно израстване.Тя принадлежи на голямата Ботева поезия.Тук силата на таланта,на чувствата и идеите достигат до своите върховни измерения.Лирическият герой е революционерът,борецът за свобода и правда.Той вече не търси,а е намерил смисъла на своя живот,поел е по стръмния и страшен,но славен път на борбата.
Творбата се вписва в традицията на възрожденската българска литература.В стихотворението поетът в духа на Новото време открито говори за трепетите на любовното чувство и набелязва новите задачи на епохата и личността.Несъмнено е влянието в тематично отношение и на народно-песенната традиция,но вече пречупено през погледа на една могъща творческа индивидуалност.
Едно силно въображение рисува картината на робската неволя,мечтае за героично участие там,където бурята вече е започнала.Силно,динамично,променящо гамите си чувство се излива на широки и могъщи вълни.
Проблемът за съотношението между любовта към любимата и любовта към родината намира един от своите върхове в Ботевата поезия.Още в първата строфа Христо Ботев чрез лирическия “аз” заявява своята категорична позиция за отказа си от егоистичното лично щастие :
Остави таз песен любовна,
Не вливай ми в сърце отрова , -
……………………………………..
забрави туй време ‘га плачех
за поглед мил и за въздишка:
роб бях тогаз – вериги влачех.
В гнетителната атмосфера на емигрантския живот поетът копнее по родния дом,който от далечините зове изгнаника.Бащиното огнище,любимата,близките притежават силен чар,но поетът проявява характерното за своята личност.Неговият бурен дух на борец изявява правата си над предано обичащото сърце.Ботев разрешава проблема за любовта като революционер.Той говори за идеала,който обединява двамата,а не само за интимните пориви на съцето си.
В първата част поетът отрича една любов,за да утвърди във втората друга.Логическата и смислова връзка между двете части се осъществява чрез стиховете :
Запей и ти песен такава,…
Лирическият герой отхвърля категорично оковаващите вериги на сантименталната любов.За това той започва втора и трета строфа с императивната глаголна форма “забрави”,а в първа строфа е още по-недвусмислен,заявявайки “остави”.Времето,в което живее Ботев изисква активно отношение към проблемите на живота.Истинската личност няма право на лично щастие,без то да е щастие за всички.Дългът към човечеството и свободата стоят най-високо в скалата на ценностите.Когато Ботев се прощава със съпругата си Венета казва :”…после отечеството обичам най-много тебе”.Същото верую изповядва и неговият лирически герой.Сърцето на героя се “раздвоява”,обича,но иска да отправи любимата по нов път.С мрачен блясък на трагизъм е осенен конфликтът между човека с революционен морал и любимата,която се колебае да тръгне по трудния,трънлив път на борбата.Поетът искрено изповядва любовното си чувство,жаден за ласката на близък човек,той се вслушва в онези звуци,които идат от глъбината на живота и в стенанията,които идват от страдащия народ.И образите добиват космичен характер. Чува се гръмогласно чупене на върхарите на гората от писналите куршуми. Зазвучават гневни упреци,отправени към ония,които поетът обича.
Желанието на младия човек да бъде разбран от любимата е много силно.То поетически е подчертано и чрез експресивния изказ,наситен с възклицания, императивни форми и анафори (“чуй”,”чуй”,”чуйш ли”,”чуйш ли”,”как”,”как”). Върховите възможности на анафората,Ботев постига чрез повторението на повелителната глаголна форма “запей”:
Запей и ти песен такава,
запей ми ,девойко,на жалост,
запей как брат брата продава.
Следващата седма строфа също започва със “запей”, но категоричното твърдение служи като отправна точка за последвалото отрицание.Стихът звучи по Ботевски категорично и недвусмислено.Има само две решения и те са полюсни, едното изключва другото.
Запей или млъкни,махни се!
Компромисът е невъзможен.Решението не е взето лесно от влюбения младеж. Доказателство за това са следващите стихове:
Сърце ми веч трепти – ще хвръкне
ще хвръкне,изгоро – свести се!
Отново се натъкваме на повелителната глаголна форма “свести се”,която обаче крие и надежда,че раздялата няма да се състои,защото изгората ще разбере своя любим.
Седма строфа е една от наситените и разнообразни в емоционално отношение. В сърцето на героя с огромна сила се сблъскват любов и революционен порив. Христо Ботев по удивителен начин е успял да съчетае раздвоението на героя в два стиха и едно изречение.Изказът е накъсан,има повторения,обръщения,в него се съчетават молбата-заповед и възторгът.
Особено функционален е действеният глагол в бъдеще време “ще хвръкне”, който е повторен.Удивителният знак също говори за могъщо напиращи чувства,търсещи отдушник.Нарисуваната картина е слово-мечта на лирическия герой.Трите последни стиха от седма строфа и цялата осма строфа са едно от най-ярките докзателства за непостижимите висоти,до които може да достигнат Ботевият талант и въображение.Нарисуваната картина е една разширена метафора,в която се сливат в едно гръм и тътен “и викове страшни и злобни / и предсмъртни песни надгробни”.
Слуховото и зрително внушение са изключително силни,за да създадат една почти апокалиптична представа за силата на човешкия дух,бунт,съпротива. Измеренията на природната стихия са съизмерени с революционната борба.Затова сабята кърши и свива на венец клонове : доловете са “зинали” страшно и ненаситно, те искат жертви.В тях не пищи вятърът,а “зърно от свинец”.Достигнал до тук поетът почти сентенциозно добавя :
И смъртта й там мила усмивка,
а хладен гроб сладка почивка.
Скритото сравнение-метафора извежда внушението за саможертвата и безсмъртието на падналия в бой за свобода.Смъртта вече не е страшна,тя е “мила усмивка”,защото е в името на най-ценното човешко благо – свободата.Представата за хладния гроб също е преосмислена поетически.В него ще почива спокойно борецът,изпълнил своя дълг.
В последната строфа лирическия герой пряко заявява своето желание да бъде част от мечтаната революционна буря.За него това е празник,песен,въпреки кръвта.
И до днес “До моето първо либе” си остава най-хубавата любовна творба,в която е изразен идеалът за жена,участичка в революционното дело.
(анализ)
Поетичното творчество на Христо Ботев не е голямо по обем,но с богатството на образите,със силата на чувството и с дълбочината на мисълта си,то остава ненадминато в нашата литература.Поезията на Христо Ботев е пропита със силна любов към народа и със страшна омраза към народните врагове.Ботевите стихотворения са плод на необикновена поетическа надареност,на могъщо въображение и на силен усет за красота.Отличават се с класическото съвършенство на формата.В тях личи плодоносното влияние на народната песен.
Стихотворението “До моето първо либе” е една от най-значимите и лични,интимни равносметки на поета-революционер.Тази творба “завършва” ранната лирика на Ботев като творчески възможности и идейно израстване.Тя принадлежи на голямата Ботева поезия.Тук силата на таланта,на чувствата и идеите достигат до своите върховни измерения.Лирическият герой е революционерът,борецът за свобода и правда.Той вече не търси,а е намерил смисъла на своя живот,поел е по стръмния и страшен,но славен път на борбата.
Творбата се вписва в традицията на възрожденската българска литература.В стихотворението поетът в духа на Новото време открито говори за трепетите на любовното чувство и набелязва новите задачи на епохата и личността.Несъмнено е влянието в тематично отношение и на народно-песенната традиция,но вече пречупено през погледа на една могъща творческа индивидуалност.
Едно силно въображение рисува картината на робската неволя,мечтае за героично участие там,където бурята вече е започнала.Силно,динамично,променящо гамите си чувство се излива на широки и могъщи вълни.
Проблемът за съотношението между любовта към любимата и любовта към родината намира един от своите върхове в Ботевата поезия.Още в първата строфа Христо Ботев чрез лирическия “аз” заявява своята категорична позиция за отказа си от егоистичното лично щастие :
Остави таз песен любовна,
Не вливай ми в сърце отрова , -
……………………………………..
забрави туй време ‘га плачех
за поглед мил и за въздишка:
роб бях тогаз – вериги влачех.
В гнетителната атмосфера на емигрантския живот поетът копнее по родния дом,който от далечините зове изгнаника.Бащиното огнище,любимата,близките притежават силен чар,но поетът проявява характерното за своята личност.Неговият бурен дух на борец изявява правата си над предано обичащото сърце.Ботев разрешава проблема за любовта като революционер.Той говори за идеала,който обединява двамата,а не само за интимните пориви на съцето си.
В първата част поетът отрича една любов,за да утвърди във втората друга.Логическата и смислова връзка между двете части се осъществява чрез стиховете :
Запей и ти песен такава,…
Лирическият герой отхвърля категорично оковаващите вериги на сантименталната любов.За това той започва втора и трета строфа с императивната глаголна форма “забрави”,а в първа строфа е още по-недвусмислен,заявявайки “остави”.Времето,в което живее Ботев изисква активно отношение към проблемите на живота.Истинската личност няма право на лично щастие,без то да е щастие за всички.Дългът към човечеството и свободата стоят най-високо в скалата на ценностите.Когато Ботев се прощава със съпругата си Венета казва :”…после отечеството обичам най-много тебе”.Същото верую изповядва и неговият лирически герой.Сърцето на героя се “раздвоява”,обича,но иска да отправи любимата по нов път.С мрачен блясък на трагизъм е осенен конфликтът между човека с революционен морал и любимата,която се колебае да тръгне по трудния,трънлив път на борбата.Поетът искрено изповядва любовното си чувство,жаден за ласката на близък човек,той се вслушва в онези звуци,които идат от глъбината на живота и в стенанията,които идват от страдащия народ.И образите добиват космичен характер. Чува се гръмогласно чупене на върхарите на гората от писналите куршуми. Зазвучават гневни упреци,отправени към ония,които поетът обича.
Желанието на младия човек да бъде разбран от любимата е много силно.То поетически е подчертано и чрез експресивния изказ,наситен с възклицания, императивни форми и анафори (“чуй”,”чуй”,”чуйш ли”,”чуйш ли”,”как”,”как”). Върховите възможности на анафората,Ботев постига чрез повторението на повелителната глаголна форма “запей”:
Запей и ти песен такава,
запей ми ,девойко,на жалост,
запей как брат брата продава.
Следващата седма строфа също започва със “запей”, но категоричното твърдение служи като отправна точка за последвалото отрицание.Стихът звучи по Ботевски категорично и недвусмислено.Има само две решения и те са полюсни, едното изключва другото.
Запей или млъкни,махни се!
Компромисът е невъзможен.Решението не е взето лесно от влюбения младеж. Доказателство за това са следващите стихове:
Сърце ми веч трепти – ще хвръкне
ще хвръкне,изгоро – свести се!
Отново се натъкваме на повелителната глаголна форма “свести се”,която обаче крие и надежда,че раздялата няма да се състои,защото изгората ще разбере своя любим.
Седма строфа е една от наситените и разнообразни в емоционално отношение. В сърцето на героя с огромна сила се сблъскват любов и революционен порив. Христо Ботев по удивителен начин е успял да съчетае раздвоението на героя в два стиха и едно изречение.Изказът е накъсан,има повторения,обръщения,в него се съчетават молбата-заповед и възторгът.
Особено функционален е действеният глагол в бъдеще време “ще хвръкне”, който е повторен.Удивителният знак също говори за могъщо напиращи чувства,търсещи отдушник.Нарисуваната картина е слово-мечта на лирическия герой.Трите последни стиха от седма строфа и цялата осма строфа са едно от най-ярките докзателства за непостижимите висоти,до които може да достигнат Ботевият талант и въображение.Нарисуваната картина е една разширена метафора,в която се сливат в едно гръм и тътен “и викове страшни и злобни / и предсмъртни песни надгробни”.
Слуховото и зрително внушение са изключително силни,за да създадат една почти апокалиптична представа за силата на човешкия дух,бунт,съпротива. Измеренията на природната стихия са съизмерени с революционната борба.Затова сабята кърши и свива на венец клонове : доловете са “зинали” страшно и ненаситно, те искат жертви.В тях не пищи вятърът,а “зърно от свинец”.Достигнал до тук поетът почти сентенциозно добавя :
И смъртта й там мила усмивка,
а хладен гроб сладка почивка.
Скритото сравнение-метафора извежда внушението за саможертвата и безсмъртието на падналия в бой за свобода.Смъртта вече не е страшна,тя е “мила усмивка”,защото е в името на най-ценното човешко благо – свободата.Представата за хладния гроб също е преосмислена поетически.В него ще почива спокойно борецът,изпълнил своя дълг.
В последната строфа лирическия герой пряко заявява своето желание да бъде част от мечтаната революционна буря.За него това е празник,песен,въпреки кръвта.
И до днес “До моето първо либе” си остава най-хубавата любовна творба,в която е изразен идеалът за жена,участичка в революционното дело.
Пон Мар 03, 2014 5:10 am by SweetDreams
» Бъдете честни(за момчета)
Съб Мар 24, 2012 9:48 am by 13579
» Всички марки коли!
Съб Яну 22, 2011 5:18 am by killerkux
» Мисли за приятелството
Съб Яну 22, 2011 5:16 am by killerkux
» В какво училище учите?
Съб Яну 22, 2011 5:09 am by killerkux
» Мистични същества - игра
Съб Яну 22, 2011 4:56 am by killerkux
» Човешкото тяло (ЕНЦИКЛОПЕДИЯ)
Вто Яну 04, 2011 7:52 am by Гост
» Покана за уика форум
Вто Дек 28, 2010 7:48 am by kaela
» Силата на човешката психика - по-силна от всичко!?
Сря Юни 16, 2010 3:29 am by Гост